Dieta ketogeniczna, a padaczka u dzieci

autor:

O tej diecie krąży wiele historii. Jedni uważają ją za dietę cud, inni zaś omijają ją szerokim łukiem, gdyż znacznie ogranicza ona dobór produktów i może w pewnych sytuacjach negatywnie wpływać na zdrowie. Jednak prawdą jest, że stosowana pod okiem lekarza, dieta ketogeniczna przyczynia się do spadku kilogramów oraz pomaga w walce z wieloma przewlekłymi chorobami, również tymi u dzieci. Przedstawiamy wpływ diety ketogicznej na padaczkę u dzieci.

Zacznijmy najpierw od wyjaśnienia, czym jest dieta ketogeniczna. To sposób odżywiania polegający na znacznym ograniczeniu węglowodanów i zastąpieniu ich tłuszczami oraz białkami. W tej diecie stosunek tłuszczy do spożywanych białek i węglowodanów powinien wynosić 8:2. Dzięki temu organizm dążył będzie do oczyszczenia z nagromadzonego tłuszczu, nie dostarczymy mu bowiem energii z zewnątrz, która znajduje się właśnie w produktach wysokowęglowodanowych.

Ale jaki to ma wpływ na padaczkę u dzieci?

Otóż spożywanie wysokiej ilości produktów, bogatych w dobre tłuszcze powoduje obniżenie pobudliwości neuronów. A to oznacza rzadsze napady padaczkowe. Jednak działanie nie jest jednakowe u wszystkich osób. Najbardziej widoczne efekty zobaczymy u dzieci poniżej ósmego roku życia, przy zastosowaniu co najmniej 2 letniej kuracji. Ale zawsze warto spróbować.

Ponadto dieta ketogeniczna wpływa korzystnie na obniżenie wagi. Choć na początku jej stosowania możemy odczuwać zmęczenie i niepokój, to są to jedynie objawy zmiany sposobu żywienia. Jeśli jednak taki stan będzie się powtarzał, należy skonsultować się z lekarzem i przeprowadzić podstawowe badania krwi i moczu. Dieta ketogeniczna nie jest bowiem dla wszystkich.

Najtrudniej będzie przygotować dla dziecka smaczne posiłki. Na diecie ketogenicznej są one mocno ograniczone, nie możemy bowiem jeść produktów zbożowych, płatków czy nawet makaronu. Banany i ananasy również są zakazane. Za to do woli można spożywać na niej mięso i produkty mleczne dobrej jakości. Ale podstawą muszą być tłuszcze. Znajdziemy je w mięsie, tłustych rybach, a także awokado, orzachach, maśle czy smalcu. Warto wcześniej zastanowić się, jakie posiłki serwować będziemy swojemu dziecku, albo skorzystać z pomocy profesjonalnego dietetyka.

Kategoria:
Żywienie

Comments are closed.