Żywienie ucznia

autor:

Obserwacje zebrane przez lekarzy i nauczycieli wykazują, że po trzech godzinach, często nawet wcześniej, dzieci, szczególnie z najmłodszych klas stają się ospałe, zaczynają ziewać, spada im poziom uwagi, nie potrafią się skoncentrować na lekcjach. Jest to dowód, że u tych dzieci nastąpił ubytek energii, który trzeba uzupełnić pożywnym posiłkiem.

Samopoczucie ucznia w szkole, wyniki w nauce zależą nie tylko od indywidualnych cech młodego człowieka, predyspozycji i zdolności, ale również od właściwego odżywiana. Potrzebnej dziecku energii dostarczają węglowodany i tłuszcze. Białko niezbędne do budowy nowych i odbudowy starych tkanek, znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego w mleku, mięsie, jajkach, serach, rybach, oraz pochodzenia roślinnego, czyli w warzywach strączkowych, ziemniakach.

Wapń niezbędny do prawidłowego wzrostu, rozwoju zębów i kośćca, a także zapewnienia właściwej krzepliwości krwi znajduje się przede wszystkim w mleku i jego przetworach, a także w natce pietruszki, jarmużu, szprotach, sardynkach. Duże ilości potrzebnego żelaza zawiera mięso, wątróbka, jajka, rabarbar, szpinak. Witaminy, podobnie jak składniki mineralne regulują procesy żywieniowe organizmu. Każda z nich spełnia odmienną rolę i dlatego każda jest ważna i potrzebna. Najwięcej witamin możemy znaleźć w owocach i warzywach, dlatego ich regularne spożywanie jest bardzo ważne.

Te wszystkie składniki dziecko musi otrzymać w pożywieniu, racjonalnie podzielone na poszczególne posiłki. I tak pierwsze śniadanie powinno zawierać około dwadzieścia, dwadzieścia pięć procent witamin i składników mineralnych. Obiad około pięćdziesiąt procent, kolacja również około dwadzieścia, dwadzieścia pięć procent. Jeśli nie zapewni się dziecku odpowiedniego porannego posiłku nie będzie ono w stanie prawidłowo funkcjonować, skupić się na lekcjach. Śniadanie to podstawowy i najważniejszy z posiłków dnia. Ten bez, którego dziecko nie powinno wyjść z domu.

Kanapkę można z powodzeniem zastąpić jogurtem z musli, płatkami z mlekiem, czy owsianką. Ważne, żeby dziecko zjadło śniadanie. Błędem jest niedocenianie przez rodziców roli pierwszego posiłku. Bywa, że dziecko późno wstaje, bo poprzedniego dnia zbyt długo oglądało telewizję, czy siedziało przed komputerem i w ostatniej chwili głodne pędzi do szkoły. Jest to absolutnie niedopuszczalne. Dziecko musi kłaść się spać o właściwej porze i wstawać dostatecznie wcześnie, by mogło spokojnie zjeść śniadanie. Po powrocie ze szkoły również należy uzupełnić niedobory pożywienia. Nie zastąpi tego obfita obiadokolacja, która zresztą wcale nie jest najzdrowsza.

Kolacja powinna być podobna do śniadania, ale nieco mniej obfita. Nie powinna być jedzona później niż trzy godziny przed snem. Niedopuszczalne jest podjadanie chipsów, czy słodyczy po spożyciu kolacji, gdyż poza tym, że są niezdrowe może to być powodem braku apetytu o poranku. Należy pamiętać, że odpowiednie żywienie ucznia jest warunkiem jego prawidłowego rozwoju fizycznego i intelektualnego, a także ma wpływ na wyniki osiągane w nauce. Ważne jest, żeby dostarczane dziecku posiłki zapewniły mu odpowiednią siłę do nauki i zabawy, a jednocześnie nie powodowały nadmiernego pobudzenia poprzez dostarczenie zbyt dużej ilości słodyczy i tłustych pokarmów, które w konsekwencji mogą się przyczynić do nadwagi i otyłości.

Kategoria:
Żywienie

Comments are closed.